Kőről kőre, avagy túra a Bükk-fennsíkon, 2. nap
2017. június 26. írta: katabakancs

img_6050.jpgA második napi túra kiindulópontja szintén Bánkút volt. A csalánosi parkolóból indultunk el utunkon a "Kövek" felé.

A bükkfák közt barangolva az út mellett megpillantottuk az egyik fán a Faktor-réti Madonnát, ki vigyázó tekintettel óvja az erre járót. Aztán a vidékre jellemző felszíni karsztformákkal találkoztunk, a zöldellő rétek felszínét kisebb-nagyobb, kerekded mélyedés, ún. töbör tarkította. Ezek tulajdonképpen víznyelők is lehetnek, így nem véletlen, hogy alattuk egész barlangrendszerek húzódnak. Lassacskán elértük a Zsidó-rétet, mely fokozottan védett terület és a karsztvidék újabb szép példája. Itt is számos töbörrel találkoztunk, de kisebb sziklaformák is színesítették a tájat. A virágszőnyeg tarkaságát borókák csoportjai törték meg, szétálló ágaikkal olyanok voltak, mintha épp széttárt karokkal nyújtózkodtak volna.

A Zsidó-rétről kiértünk a Keskeny-rétre, ahonnan a Három-kő bérce felé vettük az irányt és kiérve a tisztásra csodás panoráma fogadott minket. A tisztás tele volt különlegesebbnél különlegesebb virágokkal, tarka lepkék kergetőztek körülöttük és a távolban feltűnt a Tar-kő is, következő célállomásunk.

A kilátással eddig sem volt baj, de a Tar-kőről aztán tényleg csodaszép látvány fogadott minket. A Bükk dimbes-dombos, erdőkkel és rétekkel tarkított vonulatai a lábunk előtt feküdtek, körülöttünk pedig  megannyi színes virág nyújtogatta fejét és kandikált le a sziklaoromról.

További utunk kissé hullámzó volt, lejtőkben és kapaszkodókban bővelkedett. Egyszer csak feltűnt előttünk egy kerítés, elértünk az Őserdőig. Ez egy bekerített, fokozottan védett terület, ahol felhagytak az erdőműveléssel annak érdekében, hogy az erdő élővilága zavartalanul élhessen itt, mindenféle beavatkozás nélkül.

A terepviszonyok egyre jobban próbára tettek minket, ahogy elértük a Cserepes-kő karrmezejét. Elég találó ez az elnevezés, mivel olyan ez a hegyoldal, mintha sziklákkal hintették volna be. A népi szólásmondás szerint olyan, mintha az ördög szántotta volna fel. Itt található az ideiglenes szálláshellyé kialakított Cserepes-kői-barlang, ahol pecsételtünk, majd pihenőt tartottunk.

Sajnos az út továbbra is ilyen nehéz terepen vitt minket tovább, már majdnem bukdácsoltunk a sziklák közt. Közben elértük a Pes-kő és az Őr-kő ormait is, de ez most kevésbé vigasztalt minket,és még az eső is eleredt. Esőkabátban ballagtunk tovább, szerencsére már lejtősebb szakaszon. Innen már csak lefelé ereszkedtünk, de a megpróbáltatásoknak még korántsem volt vége. A ledózerolt és fakitermelés céljából  megbolygatott környéken át vezető utat többször is kidőlt fák keresztezték. Végül elértük a II. világháborús katonasírokat, ahonnan már csak néhány kilométeres szakasz választott el minket a végcéltól, a Bélapátfalva szélén található Szomjas Csuka Vendéglőtől. Mondani sem kell ,egyre jobban vágytunk egy hideg sörre és egy adag finom ételre.

Apránként leküzdöttük ezt a távolságot is és kiértünk az erdőből, megpillantva a szétbányászott Bél-kő alatt elterülő Nagy-tavat vagy más néven Gyári-tavat. A Szomjas Csukában aztán átadtuk magunkat a pihenésnek, amit valljunk be, nagyon kiérdemeltünk.

Másnap reggel belekóstoltunk a Dédestapolcsányi vásárba és végre eljutottam az Aggteleki-cseppkőbarlangba (világörökség!!) is, de ez már egy másik sztori.

A Faktor-réti Madonna.

Egy töbör (felszíni karsztforma) a réten.

Lekanyarodunk a Zsidó-rétre.

Szigorúan a Kéken haladunk.

A Zsidó-rét borókái.

Úton a Három-kő és a Tar-kő felé.

Matuzsálem az út szélén.

Kilátás a Három-kőről a Tar-kőre.

A Három-kő tisztásának virágpompája íriszekkel, szegfűkkel, imolákkal és megannyi mással.

Tar-kő (949 m) és virágai.

Kilátás a Tar-kőről.

Öreg fa az Őserdő közelében.

Cserepes gereben nevű gomba.

"Kövek" mindenfelé. Ennek megfelelően nehéz is a terep.

Meredek hegyoldal karrmezején jártunk.

Kilátás az Őr-kőről.

Újabb karrmezőn (ördögszántáson) bukdácsoltunk át.

Végre elértük a Cserepes-kői-barlangot.

Itt valahogy máshogy telik az idő. Tavaszt idéző hunyorok és bükkfa magonc.

II. világháborús német katonasírok.

Fakitermelés.

A Bél-kő és az alatta elterülő Nagy-tó (Gyári-tó).