Őzjárta szántóföldek, kastélyok és várak közt
2018. december 25. írta: katabakancs

Kéktúra Tömördtől Sárvárig

Az év utolsó Kéktúráját két naposra terveztük. A szállásunk Szelestén volt, innen hódítottuk meg az 1. számú túra Tömörd és Sárvár közti szakaszát.

Az első nap reggelén érkeztünk meg a megyébe és az üde szántóföldeken legelésző őzeket figyeltünk meg. Friss, fagyos volt a levegő, amikor begördültünk Tömördre. Megnéztük a templomot és a mellette lévő pihenőhelynél didergő kézzel pecsételtünk a jéghideg pecsétnyomóval. Az út a falun keresztül vitt minket, elhagytuk a Chernel-kúria felújított épületét és szántóföldek mellett barangoltunk. A levelek még fagyosak voltak, de a napsütés miatt barátságosnak bizonyult az idő. Hamarosan elértük Kincsédpuszta pusztuló majorsági épületeit. Útközben sok gombába botlottunk, néhány szál imola hajladozott a szélben és csipkebogyók piroslottak.

Az Ablánc-patak vizén kis hídon keltünk át és megérkeztünk a lerobbant Abláncmajorhoz, ahol megszereztük az újabb pecsétet. Az egykori malomcsárda szomszédságában három kőrisfa áll, melyeket az ablánci molnár 1900-ban Erzsébet királyné tiszteletére ültetett. A továbbiakban fenyvesek és szelíd lankák jellemezték a tájat, néhány vadlessel megszórva és az erdők alján rengeteg őzlábgombával találkoztunk. A zöldellő szántóföldek szegélyezte római katolikus templomnál értünk be Felsőszelestére, majd Szeleste főútján, a vendéglőben bélyegeztünk.

Este ellátogattunk a sárvári fürdőbe, hogy nem csak a napi, hanem az egész éves túrázás fáradalmait pihenjük ki a gőzölgő gyógyvízben.

Másnap Szelestéről indultunk útnak. Először bebarangoltuk az ingyenesen látogatható arborétumot, mely rózsaültetvényeivel, fűszerkertjével és színpompás lombú fáival még így ősz végén is üde látványt nyújtott. Az itt található kastélyszálló épülete szépen illeszkedett az arborétum gazdag növényzetébe.

Ami a legfurcsább volt, hogy a Kéktúra vonala Szelestét elhagyva műúton folytatódott, és elég veszélyes mutatvány szinte semekkora gyalogos sávon az elrobogó autók mellett gyalogolni. Szerencsénkre vasárnap reggel nem volt forgalom, így csak két-három autó haladt el mellettünk. Örültünk, amikor végre ismét turistaúton mehettünk tovább, teljes biztonságban.

Szántók mellett, és egy vadgesztenye soron haladtunk keresztül, majd ismét országút mellett gyalogoltunk, aztán jobbra fordulva beértünk a Váti-erdőbe. Telepített fenyves szegélyezte utunkat, majd szekérúton közelítettük meg Bögöt falut. az őt szélén galagonyabokrok bogyói piroslottak és furcsa módon virágok nyíltak mellettük. Verébcsapat csiripelt az ágak között. Bögötön a templomot elhagyva a tűzoltóság épülete mellett, a villanyóra szekrényében találtuk meg a pecsétet.

Egy jókora darabon megint szántók mellett vezetett az út és a távolban őzcsapat neszelt, majd futott velünk párhuzamosan a vetésben. Később ismét találkoztunk őzekkel, három megszeppent gida figyelt egy földdarab csücskében.

A következő állomás Csényeújmajor volt, így utunk Csényén keresztül vezetett az egykori majorsági épületekhez és a velük szemben álló Mária-kápolnához, ahol pecsételtünk. Már csak Sárvárig kellett eljutnunk és jól tettük, hogy szedtük a lábunkat, mert beborult az ég és feltámadt a hideg szél.

Sárváron fejeztük be a napi túrát, sőt, az idei Kéktúra adagot is. Lőttem pár képet a várról, bekukkantottam a várudvarba, majd útnak indultunk hazafelé. Jövőre folytatjuk!

Őz a vetésben.

Fagyos reggel.

Harmatcseppek.

Tömörd temploma.

A tömördi felújított Chernel-kúria.

Napsugarak.

Fagyott levelek.

Kincsédpuszta.

Csipkebokor.

Hajladozó imolák.

Trifla gomba.

Az Erzsébet királyné tiszteletére ültetett három kőrisfa Abláncmajornál.

Tél eleji erdő.

Szelíd lanka.

Őzlábgomba.

Aranyvessző bugája.

Vadles a tájban.

Zöldellő vetés Felsőszeleste határában.

A felsőszelestei római katolikus templom.

A szelestei kastélyszálló.

Japán juhar.

Ginkgólevelek.

Ősz az arborétumban.

Rózsák.

Rózsagyűjtemény.

A cseppet sem veszélytelen országút mellett haladtunk. Szerencsére nem volt forgalom.

Ez is a Kéktúra része.

Nyugodtabb terepen.

Nyáridézők.

Ökörfarkkóró.

Őzlábgombák.

Verébcsapat.

Virágzó (!) galagonya.

Bögöt temploma.

Pecsét a villanyóra mellett.