Irány Fonyód
2021. július 12. írta: katabakancs

Túra utáni punnyadás (3. nap)

dscn0641.jpgA túrázás után még egy éjszakára maradtunk Zalakaroson, majd reggel a jól megérdemelt fürdési lehetőségeket keresve, már csak a lazításnak akartuk áldozni a napot. Míg a csapat egyik fele Zalakarosra és a termálvízre szavazott, addig a másik fele a Balatont preferálta. Én a Balaton pártiak táborát gyarapítottam és mielőtt a kitűzött úti cél, Fonyód felé vettük volna az irányt, még megnéztünk két érdekességet.

Először a Zalakomár melletti Ormándpusztán álló Somssich-kastélyt akartuk megnézni, hiszen olyan jól mutatott a zalakomári DDK pecséten. Az országútról kis, elhanyagolt út vezetett a kastélyig az erdő jótékony takarásában, majd egy kerítésben végződött. A kamerák és a Magánterület felirat meggyőzött minket, hogy nem akarunk bemenni az amúgy biztosan szép, ősfás birtokra, melynek fái miatt alig látszott az épületből valami. Legalább tettünk egy próbát.

Innen Somogyvámosra vezetett utunk, mert a Krisna-völgyi látogatás során kimaradt az Ihász-dűlőnél álló Puszta-torony. A 13. századi gótikus templomnak csupán néhány téglafala és a tornya maradt meg, de így is megkapó látvány volt, ahogy a semmiben, a kukoricaföldek és mezei virágok között dacolt az elemekkel.

Sajnos borongósra fordult az idő, de így sem mondtunk le a balatoni csobbanásról, így Fonyódon először kisétáltunk a mólóra. A hullámok erőteljesen lökdösték a bójákat, egy hattyúcsalád iszkolt el a part mentén a szürkés vízben. Szemben kéklettek a tanúhegyek, és a legnagyobbik, Badacsony felől épp komp érkezett.

Aztán kezdett elállni a szél és a szürkéskék vízből lassanként türkiz színű lett, a vad hullámokból pedig szelíd tajtékok. Gyorsan kerestünk is egy szabadstrandot, és bár a víz hideg volt, végre átadtuk magunkat  fürdőzésnek. A nap egyre erősebben tűzött, így estére egészen jó színünk lett.

A strandról ráláttunk a fölöttünk húzódó panoráma út mentén álló katolikus templomra, és a fürdőzés után felkocsikáztunk ide. A domboldal sétányáról csodás kilátás nyílt az ezüstösen csillogó Balatonra és vitorlásaira. A templomot az oldalán függő emléktábla szerint Major Ferenc székesfehérvári orvos építettet hálából, amiért kigyógyult súlyos betegségéből. A templomot 1902. augusztus 31-én Széchenyi Miklós győri püspök szentelte fel.

Nem messze innen található a bizarr Kripta-villa, melyet 1941-ben Abrudabányai Rédiger Ödön ifjúkori szerelme, Magdus emlékére építtetett. Az "Örök szerelem házában" emlékeznek meg a fonyódi születésű Molnár Csilláról is, Magyarország első szépségkirálynőjéről.

Ezzel a ráadás nappal zártuk a júliusi DDK túráinkat, folytatjuk augusztusban, amikor is Mesztegnyőtől indulunk útnak Somogyország tájain.

A kukoricásból előtűnik Puszta-torony romja.

Réti virágok szegélyezték a földutat.

Fonyód, tanúhegyek, hattyú.

Csillapodott a szél és kékebb lett a víz.

Hegylánc.

Hattyúcsalád.

A fonyódi katolikus templom.

Ezüstös víz.

A Balatoni szél szobra.

Kíváncsi mókus figyelt minket a tölgyfáról.

Kripta-villa.

A katolikus templomnál.

Forrás:

Élmények és látnivalók Magyarországon. Well-PRess, Miskolc, 2019.