Vár a Szandavár
2017. május 28. írta: katabakancs

img_5666.jpgEgynaposra tervezett túrán során a Cserhátba látogattunk. Álmoskásan zötykölődtünk reggel az egri gyorson Aszódig, majd átszállással Becske alsóig. Innen kezdtük meg túránkat.

A műút mellett ballagtunk be Becskére. A kék égen pamacsfelhők úsztak és szikrázott a nap, jobb kéz felől pedig feltűnt a Szanda, a Cserhát jellegzetes vulkáni hegye.

A faluban pecsételtünk, és a plébániatemplom mellett elhaladva betértünk az erdőbe, ahol erdősávok és mezők váltották egymást. Lila bükkönyök és fehér ernyősvirágúak között sétáltunk, a Szanda pedig mindig visszakacsintott a távolból. Mindenképp meg akartuk nézni Szandavár romjait, így letértünk a Kéktúra útvonaláról és megmásztuk az andezithegyet. A várrom az öregtorony csonka falmaradványával dacolt az időjárással, ez az oromra kitűzött, szélszaggatta zászlón jól látszott. A  kilátás bőségesen kárpótolt minket az emelkedőért, beláttuk az egész tájat, melyet a felhők árnyékai pöttyöztek, a távolban repceföld sárgállott, vörös here mezők bordó tömege váltotta a zöld gabonaföldeket és közéjük ékelődve pipacsmezők piros csíkja virított. A sziklák között sok színes virág virított, találkoztunk kakukkfüvekkel, mezei árvácskákkal, Orlay-murkokkal és kéksalátákkal. A távolban mintegy iránymutatóként feltűnt Szandaváralja, Terény és Cserhátsurány - túránk egy-egy elkövetkező állomása. Lebaktattunk a hegyről és Szandaváralja felé vettük az irányt. A kis völgy sárgállott a seprűzanót bokrok sárga virágaitól. Egy erdős szakaszon egy idős tölgyfával is találkoztunk, girbegurba ágait zuzmók színezték zöldesszürkére.

Szandaváraljára érve bájos parasztházak mellett haladtunk el, és megcsodáltuk a Tájház kedves épületét az elé ültetett habos-babos bazsarózsákkal, kis pihenőt tartottunk a buszfordulónál, megszereztük az újabb pecsétet, újratöltöttük kulacsainkat és nekiindultunk az út további szakaszának, a Hucskó-hegy felé. A Szanda mindvégig látszott a távolban, uralva a dimbes-dombos vidéket.

Újfent lankákon vitt az út, mellettünk szántóföldek hullámoztak és a beültetett és még kicsi napraforgók szabályos sorai követték a táj vonalait. Aztán feltűnt előttünk Terény két templomának tornyával, mellette a várromból is látszó, sárga repcefölddel.

A kis település ad otthont többek között az Orsósmagnó Múzeumnak, a Tájháznak és a Hunnia Csipkemúzeumnak, továbbá 80 régi, kontyolt tetőzetű ház is található itt. A Mikszáth utcánál hagytuk el a falut, elhaladtunk a temető mellett és a Hársas-hegy baktatóin mentünk tovább.

Zöldellő réteken át, kanyargós utakon értük el Cserhátsurányt, a falu tornya már messziről látszott. A kocsmánál füzetbe került a harmadik pecsét is és egy sör mellett kis időre átadhattuk magunkat a pihenésnek a balassagyarmati busz érkezéséig.

Balassagyarmaton ismét buszra szálltunk és útnak indultunk Budapestre. A nap során kb. 20 km-t tettünk meg, hazaérve jólesett a pihenés. Jövő héten újra a Bükkbe látogatunk!

Becske temploma.

Út Szandavárhoz.

Csodálatos a panoráma.

Repce, vörös here, pipacs.

Árvácskák és Orlay-murok.

Kéksaláta.

A vár romjai.

Alattunk elterülő táj.

Az öregtorony és a tépett zászló.

img_5675.jpgimg_5686.jpgSeprűzanót bokor a vár alatti ösvényen.

Idős tölgy.

Pipacsok Szandaváralján.

Tájház, Szandaváralja.

Bélyegzőhely.

A kertek dísze.

Visszatekintés a Szandára.

Úton Terény felé.

Nőnek a napraforgók.

A kora nyár virágai: szarkaláb és búzavirág.

Vadrózsa és vendége.

Nyílik a bodza.

Repceföld felhőárnyékkal.

Kalászok.

Terény.

Útjelzők.

Jellegzetes parasztházak.

Tiszta udvar, rendes ház.

Kék-fehér szakasz.

Őzlábgomba az erdőszélen.

Virágos réteken visz keresztül az út.