Kőről kőre, avagy túra a Bükk-fennsíkon, 1. nap
2017. június 11. írta: katabakancs

img_6026.jpgKét napot szántunk a Kéktúra 23. számú túrájának egy részének teljesítésére, mely során megismerkedhettünk a Bükk szebbnél szebb kilátópontjaival és nehezen járható, mégis annál látványosabb karrmezeivel.

Az első napi túraadagot Bánkútról indulva kezdtük beadagolni. A hűvös levegő felfrissített minket, ahogy kiszálltunk az autókból. Sárgába borult boglárkavirágok tömege mellett haladtunk el a Bánkúti Síklub síháza felé, ahol megszereztük a bélyegzőt és már mentünk is tovább, a Bálvány (956 m) irányába. A csúcson található a Petőfi kilátó. A régi geredakilátót 25 m magas vasszerkezetű toronnyal váltották ki. Ilyen magasra csak a bátrabbak másztak, a többség megelégedett az alacsonyabbról eléjük táruló látvánnyal.

A kilátót elhagyva ismét a síház  felé vettük az irányt, az út innen halad tovább Mályinka felé. A síház előtt orgonabokor virított, csodák csodájára tele volt virággal. Itt más a kora nyári időjárás fogalma - ezek szerint.

Tölgyek és bükkök erdején keresztül haladtunk tovább, a fák gyökerei görcsösen kapaszkodtak a sziklás talajba. Az üde zöld lombok alatt harangvirágok, hölgymálok, gyűszűvirágok, zsályák, margaréták és vadrózsák alkottak színes virágszőnyeget, az avarból számtalan bükk magonc dugta ki fejét. A sziklás réteken árvalányhajak lengedeztek.

Hamarosan elértük a Vásárhely-kő szikláit, ahonnan csodás panoráma tárult elénk, majd egy kitérőt beiktatva akartuk megközelíteni a Dédesi vár romjait. A rosszul kihelyezett tábláknak köszönhetően először a Kisvár mészkőszikláit sikerült megtalálni, de ennek a kis elbizonytalanodásnak is meglett a gyümölcse, mert így fedeztünk fel néhány tő turbánliliomot, melyek sunyin bújtak meg az avarban a fák árnyékában. Nemsokára megtaláltuk a helyes irányt és az ormokon feljutva végül eljutottunk a Dédesi vár romjaihoz. A falmaradványoknál kis pihenőt tartottunk és innen is megcsodáltuk a kilátást, már amennyit a fák közül látni lehetett.

A Vár-völgyben haladva ereszkedtünk Mályinka felé. A napsugarak átszűrődtek a bükkfák lombjain, a távolban még felbukkant egy-egy sziklaorom lába. Egy kis patakot átszelve bizarr sziklaformák között vitt az út, és lassacskán megérkeztünk Mályinka szélére, ahol egy kilátó fogadott minket. Mályinkán bélyegeztünk a kocsmában, megcsodáltuk a barokk református templomot és a haranglábat, majd a szállásunk felé vettük az irányt. Jó adag lecsóval zártuk a napot, senki sem maradt éhen. Ekkor még nem tudtuk, hogy milyen nehéz túraszakasz következik másnap.

Boglárkák mellett halad az út.

Pecsét a síháznál.

A Petőfi-kilátó a Bálvány csúcsán.

Virágzó orgonabokor a síháznál.

Találkoztunk egy békakirályfival.

Útirányok.

Bükkerdő részletek.

Késői rügyfakadás.

Virágpompa: hölgymál, gyűszűvirág, margaréta, árvalányhaj, zsálya, harangvirág, vadrózsa.

img_5909.jpgimg_5919.jpgimg_5911.jpgimg_5930.jpgimg_5936.jpgimg_5922.jpgimg_5912.jpg

Kisvár.

Turbánliliom.

Kilátás a tájra, a távolban a Petőfi-kilátó.

A dédesi vár romjai.

Sárga-kék - ereszkedés Mályinka felé.

Kora esti fények.

Zúgó.

Kék jelzés a bodzaerdőben.

Kilátó Mályinkán.

Kilátás az Upponyi-szoros felé, látszik a Lázbérci-víztározó egy darabkája.

Pacsirtafüvek és csormolyák között vezet az út a falu központjába.

Mályinka, református templom és harangláb.