A Nagy-Nyugodó-nyeregtől Makkoshotykáig
2018. március 03. írta: katabakancs

Kéktúrázás a Zempléni-hegységben

A második nap reggelén kitartott a mogorva idő és a hideg, ezért jól felöltözve indultunk útnak. A szállásunk Széphalmon volt, így vétek lett volna kihagyni a Kazinczy emlékcsarnok, Kazinczy Ferenc síremlékének és a Magyar Nyelv Múzeumának megtekintését.

A 26. számú túra Nagy-Nyugodó (korábban Bányi-nyereg)-Makkoshotyka szakaszát Sátoraljaújhelyről indítottuk, de amíg elértük a Kéktúra útvonalát, még vagy 5 km-t meg kellett tennünk. A táj gyönyörű volt, friss hó porcukrozta be. A Sátor-hegy oldalán kaptattunk fel a Nagy-Nyugodó nyergéig, ahol pecsétet szereztünk. Itt már pislákolt a nap, de a hideg kitartott.

Ahogy ereszkedtünk, úgy tűnt el a hó. A Rákóczi-fánál már csak kevéske volt belőle, latyak viszont annál több. Sáros, nehezen járható utakon bukdácsoltunk és egy patak is utunkat állta, híd híján nehezen keltünk csak át rajta. Elértük a Cirkáló-tanyát, ahol újabb pecsétet szereztünk, megpihentünk kicsit és falatozunk, aminek az itt élő kutya és a számos cica nagyon örült.

Már csak Makkoshotykáig kellett eljutnunk a marasztaló sárban és egy, a kaszálók közti mély árkon is át kellett evickélnünk, de a nehézségeket feledtette a látvány. A hátunk mögött, az immáron kék ég alatt sorakoztak a Zemplén havas hegyei. A délutáni fényjáték megkapó volt, a táj barnásvörös és sárgás színekben játszott a közeledő, kékesszürke hófelhők árnyékfoltjaiban.

A Meczner kápolna szívderítően sárga épületénél értünk ki Makkoshotykára, ahol helyére került az utolsó pecsét is és találkoztunk a tavasz első hírnökeivel, két sárga virággal. A patakban lemostuk a cipőnket, kivakartuk magunkat a sárból és átöltöztünk, már amennyire tudtunk, mielőtt útnak indultunk hazafelé. Vörösen izzó naplemente kísért minket az autópályán.

Kazinczy Ferenc sírja, Széphalom.

Kazinczy emlékcsarnok.

Nyelvcsaládfa a Magyar Nyelv Múzeumának kertjében.

A Magyar Nyelv Múzeuma.

A távolban előtűnt a Magyar Kálvária-emlékmű a Szár-hegyen.

A magas-hegyi kilátó.

Havas erdő.

A Sátor-hegy oldalában.

Menetelés a puha hóban.

Erőlködik a nap.

Fehérség.

A Rákóczi-fa.

img_4093.jpgimg_4097.jpgA Cirkáló tanya lakói.

Felhők közelednek.

A messzeségben feltűnik Sárospatak városa.

Visszatekintés a Zemplén hegyeire.

A Meczner család sírboltja Makkoshotykán.