Felfrissülés Szajkon
2018. június 24. írta: katabakancs

Ötvöstől a Szajki-tavakig

img_8315.jpgMai kéktúra adagunk a 2. számú túra Ötvös (Ötvöspuszta) és a Szajki-tavak közé eső szakasza volt. Szállást a tavaknál foglaltunk, hogy a gyaloglás után este még egy jót fürödjünk -  ha az időjárás is engedi. Napokig esett és szkeptikusan csomagoltam el a fürdőruhát, de szerencsére csodás két napot tölthettünk a vidéken.

Ahogy közeledtünk célunk felé, jobb kéz felől sokáig a Somló tömbje kísért minket. Mielőtt elfoglaltuk volna a szállást Szajkon, megálltunk kicsit a Dabronchoz tartozó Ötvösön, ahol az idő is megállt velünk együtt. A falu szélén állt az impozáns romos, de felújítás alatt álló Széchenyi kastély a hozzá tartozó épületekkel. A templom is ütött-kopottan állt, akárcsak a nem messze tőle fekvő Szegedi Róza kúria.

Türjén gyorsan megkukkantottuk a templomot. Az ikertornyos épület méltóságteljesen magasodott, közvetlenül mellette az egykori rendház állt.

A Szajki-tavaknál is kicsit lelassult az idő, mintha a '80-as évekbe csöppentünk volna vissza. Lepakoltunk és visszautaztunk Ötvöspusztára, a túra innen indult. Az erdei út, aminek egy fáján a pecsételődoboz függött, hatalmas tócsáktól csillogott, elkelt a bakancs. A vasút menti, gyalogbodza-erdő által határolt, bitumenes úton slattyogtunk tovább. A virágok tányérjain, mint megannyi terített asztalnál rózsabogarak, lepkék és méhek tobzódtak.

Ahogy erdős területre értünk, számos vadles mellett haladtunk el. Nagyon kellett figyelni, mert tábla egyáltalán nem volt, és a jelzés többször is becsapott minket. Ezt leszámítva az út egészen eseménytelenné vált. Emelkedőn sem kellett küzdeni, csupán a tócsákat kerülgettük. Az erdő alján gombák bújtak elő és páfrányok levelei hajladoztak.

Egy műúton seprencevirágok között haladtunk, fehérlett tőlük a táj. A virágocskákon csüngőlepkék és a legkülönfélébb tarkalepkék képviseltették magukat. Egy kavicsos szakaszon boglárkalepkék csapata szívogatta a nedvességet.

Üde erdőn át haladva értük el a tavakat. Kezdetben mocsaras, nádas vízfelület mellett mentünk el, lépteink elől pici békák ugráltak el, majd igyekeztek a víz felé. A Szajki-tavak üdülőtelepén pecsételtünk és a nem túl hosszú, a fülledt meleg időtől mégis kicsit nehézkes túra után becéloztuk a strandot. A víz kellemesen hűtött le minket, jó volt úszni benne. Vízisikló kacsázott a sekély vízben, és hamarosan eltűnt a szemünk elől. Naplementés, giccses képeket nem sikerült készíteni, csak egy szerényebb változatot. De ez is megteszi.

Dabronc (Ötvöspuszta) temploma.

A Széchenyi kastély.

Szegedi Róza kúria.

A türjei templom.

Lepkenász az erdő alján.

Jelzés egy zuzmós fán.

Az eső előcsalogatta a gombákat.

Tócsák nehezítették az előrejutást.

Seprencevirágoktól fehérlő táj.

Életkép boglárkával.

Citromlepke és bogáncslepke.

Nappali pávaszem.

Boglárkalepkék gyülekeznek.

Étterem.

Kecskebéka.

A nádasban megcsillan a víz.