Tokaj-Hegyalja kincsei
2019. május 01. írta: katabakancs

img_5320.jpgA kis csapat vidáman hagyta el a fővárost, hogy a hétvégét a Világörökség részét képező Tokaj-Hegyalján és Erdőbényén töltse, a jó hangulatban a hosszas utazás sem volt elviselhetetlen. Amikor pedig megálltunk Szerencsen, hogy elmerüljünk a Szerencsi Csokoládé mintaboltjának mennyországában, már úgy gondoltuk, szép kis napok elé nézünk.

A csokivásárlás után a szőlőültetvények rengetegét elhagyva megérkeztünk Erdőbényére, ahol elfoglaltuk szállásunkat és messze Budapest zajától belemerültünk a madárcsicsergős délután csendjébe.

Másnap reggel Sárospatakra látogattunk, ahol bekukkantottunk a Rákóczi várba. Az 500 Ft-os papírpénz hátuljáról is ismeretes vár a hazai késő reneszánsz építészet egyik legkiemelkedőbb példája. Legrégibb része a Vörös torony, mely csak vezetéssel látogatható. A várudvar legszebb része az oszlopos-árkádos Lorántffy-loggia. Kicsit sétáltunk a városban, meghallgattuk a katolikus templom harangjátékát, elsuhantunk az Árpád házi Szent Erzsébet Ház (Római Katolikus Egyházi Gyűjtemény) és a híres Református Kollégium előtt.

Bort vásárolni és persze kóstolni Tállyára érkeztünk, ahol két pincét is meglátogattunk. A pincék mélyén a hordók katonás rendben sorakoztak, a plafont és az itt tárolt tárgyakat vastagon bevonta a penész, aminek jelenléte teszi különlegessé ezt a borvidéket. Palackokkal megpakolva, elégedetten léptünk ki a napra, ahol a bor áldásos hatása jókedv formájában jelentkezett.

Másnap Erdőbényét fedeztük fel. Megnéztük a Híres Erdőbényeiek Emlékparkot, ahol a sírok közt padok szolgáltattak pihenőhelyet. A falu központjában található a református és a katolikus templom, régi pincék sorakoztak az út mentén egy régi szőlőprés alatt és elsétáltunk a Szirmay-kastély előtt is. Megtaláltuk az elhagyott és elhanyagolt zsidó temetőt is, ahol szépen faragott sírhelyek emlékeztettek egy dicsőbb korszakra.

Ittlétünk utolsó állomásaként a Megyer-hegyi tengerszemet néztük meg. Ősszel már jártam itt, akkor is lenyűgöző volt az egykori malomkőbánya helyén keletkezett tó, a víz szintje azonban most még alacsonyabb volt.

Sajnos útnak kellett indulnunk, és hamarosan magunk mögött hagytuk a szőlőtövekkel tarkított tájat. De a magunkkal vitt csoki és bor még kitart egy kis ideig. Talán.

Csokiszerzés folyamatban.

Úton - Disznókő Szőlőbirtok épületegyüttese és a filagória.

A sárospataki Rákóczi vár.

A Vörös torony.

Faragott árkád.

A Lorántffy-loggia.

A várkapu kilincse.

Árpád házi Szent Erzsébet Ház (Római Katolikus Egyházi Gyűjtemény).

Szívderítő sárga színű copf stílusú ház (Boros-ház).

Tengert idéző türkiz.

Tállyai utcakép.

Boroshordók sora rejti a finomabbnál finomabb borokat. Mi sárgamuskotályt és furmintot választottunk.

Mindent belep a pincepenész.

Szerencsét hozó bankók.

Mókus csemegézett az avarban.

Erdőbénye központja.

A Szirmay-kastély.

Híres Erdőbényeiek Emlékpark.

A sárga virágszőnyegből kiemelkedő sírok.

Tavaszhírnökök - salátaboglárkák.

Elhagyott zsidó temető.

Erdőbényei pincék.

Szőlők a Megyer-hegyen.

Árvacsalán tenger.

Az egykori malomkőbánya és az üregben felgyűlt vízből keletkezett tó.