Hegyen-völgyön át a türkizszínű Balatonnál
2019. május 03. írta: katabakancs

Kéktúra Káptalantóti és Badacsonytördemic között

A Balaton-felvidék, mint mindannyiszor, most is gyönyörű arcát mutatta, bár úgy gondolom, hogy csak ilyen van neki. A 6. számú túra egy látványban igen gazdag szakaszát tettük most meg Káptalantóti és Badacsonytördemic között. Az autót Révfülöpön hagytuk, majd busszal utaztunk Káptalantótiba, ahonnan elkezdtük a túrát. A híres piac mellett sétáltunk el és nagy volt a csábítás, hogy betérjünk némi kézműves finomságért vagy kerámiáért, de az előttünk púposodó hegyek - a Tóti-hegy és a Gulács - azt sugallták, hogy nem jó ötlet. Így a falut keresztül szelve (és persze pecsétszerzés után) a műúton közeledtünk a Gulács felé, ami egyre magasabbnak és magasabbnak tűnt, míg a Tóti-hegy bal kéz felől, a távolabbi Csobánc pedig mögöttünk maradozott el. Marhacsorda mellett haladtunk el, majd betértünk az erdőbe.

A Gulácsra nem vezet fel a kék jelzés, de egy szembe jövő turistatárs azt mondta nekünk, menjünk fel, mert a látvány megéri. Bazaltoszlopok szegélyezte szerpentinúton araszoltunk fel az üde zöldbe öltözött fák közt, melyek aljában keltikék tengere virított, bár a szárazságtól kissé szomjasnak tűntek. A Gulács tetejéről valóban csodás látvány tárult elénk a Szent György-hegyre, a Badacsonyra és Szigligetre a várral, a hegyek között pedig meg-megcsillant a Balaton vize. Kardoslepke repkedett körülöttünk és a virágzó ágak egyikén pihent meg. Fürge gyíkok szaladtak el lépteink hallatán.

A Gulács után a Badacsonyt hódítottuk meg. Nyaralókat, présházakat és pincéket hagytunk magunk mögött, majd elértük a köbölkút-hegyi pihenőt. Az út szépen emelkedett a kőtörmelékes talajon, így időnként fújtatva közeledtünk a tető felé. Az avarban liláskék májvirágok virítottak, a sziklák közt páfrány nőtt. Elértük a Kőkaput, a Badacsony legszebb bazaltoszlopait. Alattuk az aprózódás következtében leomlott kőtörmelék halmozódott fel. Hamarosan felértünk a tetőre és megpillantottuk a 16 méter magas Kisfaludy-kilátót. A szemet gyönyörködtető panoráma megérte a fáradozást. A már említett hegyek felsorakoztak körülöttünk, a falvak piciny házai makettekként gazdagították a tájat, míg a Balaton türkizkék vizét aranyszínű nádas szegélyezte. A vízen ringatózott néhány vitorlás és vízimadarak repkedtek a víztükör felett.

A hegy platójának peremén újabb kilátópont tárta elénk a balatoni tájat. Az Egry József-kilátó bástyájáról a badacsonyi kikötőt, szemben pedig Fonyódot láthattuk. Innen már csak néhány lépésnyire állt a Ranolder-kereszt, melynek kövébe 1890-91-es esztendőkben véstek bele neveket az erre járók. A hegy oldalában, hatalmas bazaltoszlopok árnyékában ereszkedtünk le a Bújdosók lépcsőjén, melynek monotonitását a történelem kiemelkedő személyiségeiről elnevezett pihenőhelyek törték meg. Zöld gyík figyelt minket az egyik lapos kőről.

Badacsonytördemicen bélyegeztünk, majd visszavonatoztunk Révfülöpig. Az autónál lepakoltuk a hátizsákokat és a vasúti felüljárón át - lepillantva a XIII. századi fülöpi templomromra is - a strand felé vettük az irányt. Fürödni persze még túl korán lett volna, de jó volt a víz közelében lenni. Mellettünk a pecásoknak épp ponty akadt a horgára, a csillámló víz felett hattyúk és kacsák repültek el. Tökéletes lezárása egy balatoni napnak.

Úton Káptalantótiba- villámfotó az autóbuszból Mindszentkállánál.

A káptalantóti piac portékái.

Aranyszínű kép.

A Gulács magasodott előttünk.

A Szent György-hegy.

Kilátás virágzó cseresznyefákkal.

Kardoslepke.

Balaton és Szigliget.

Gyíkocska napozik egy kövön.

Májvirágok.

Bazaltaprózódás.

Kilátás a Kisfaludy-kilátóból.

Kisfaludy-kilátó.

Balatoni kékség.

Sziklaformáció.

Zöld gyík.

Ranolder-kereszt és múlt évezredbeli firkái.

Kilátás a kereszttől.

Keltikék tengere.

Bújdosók lépcsője - Czinka Panna pihenőhely.

A lépcsőn ereszkedtünk le a hegyoldalon.

Bodobács szerelem.

Fenséges bazaltoszlopok.

Kőtenger.

Vérszilva virágzás Badacsonytördemicen.

Badacsonytördemic.

Kéktúra emléktábla a vasútállomáson.

A XIII. századi fülöpi templomrom.

A Balaton partján Révfülöpnél.