Lassan feloldják a járvány miatti korlátozásokat és mindenki szabadon mozoghat végre a városban. Beindul a forgalom és újra ezrek veszik igénybe a tömegközlekedést. Ennek kapcsán porolok le egy régi, immáron hat éves cikkemet, mely az akkor frissen megnyitott 4-es metró egyes megállóit mutatja be.
Jó negyven év kellett hozzá, hogy elkészüljön, a tervezettnél rövidebb a vonala, sokan szkeptikusak, sokan pedig odavannak érte, az viszont nyugodtan kimondható, hogy az új megállók láttán nem lehetünk közömbösek. Azt nem is említve, hogy közülük kettő már építészeti díjat is nyert. A megállók környékének felújítása, a parkosítás és a sok vízfelület mindenképpen üdvös. A nyitás hétvégéjén, március 30-án bejártuk a 4-es metrót, megállótól megállóig megnéztünk mindent kívül-belül.
1. Keleti pályaudvar
Egyszerű, majdhogy nem skandináv módon letisztult.
2. II. János Pál pápa tér
A park tele van virágággyal és sok-sok fiatal, virágos fával. A padok mellett asztalokat is kihelyeztek, amiken sakkozni lehet. A vízfelületeknek külön örülök.
3. Rákóczi tér
Az állomást támasztógyűrűk tartják össze, rajtuk a Rákóczi család egykori birtokainak nevével. A felszínen sok víz és benne a kövek, tükrök és tükröződések teszik látványossá a teret. A vásárcsarnok épületét kék kapuja teszi jellegzetessé.
4. Kálvin tér
A felszínen itt is sok kis fa nyújtózkodik és érdekes burkolati elemek köszönnek a nézelődőre. A megállóban formatervezett székeken lehet pihenni, a sárga felületek pedig nyárias hangulatot árasztanak. Nem úgy a szürke látszóbeton-gerendák, melyek engem a német expresszionista filmek nyomasztó világára emlékeztetnek.
5. Fővám tér
Ez a megálló a másik Duna parti megállónak, a Szent Gellért térinek ikertestvére. Itt is látszóbeton van, emellett mű-rozsda felületek teszik érdekessé. A felszín eddig is szép volt, gyönyörű épületekkel övezve, most azonban turistacsalogató- és marasztaló is egyben, sok paddal. A vásárcsarnok méltóságteljesen terpeszkedik az út túloldalán, mázas cserép teteje vakítóan csillog.
6. Szent Gellért tér
És íme, a másik iker. A mozaikok rendkívül mutatósak itt, a mozgólépcső mellett kis patakok folynak el és a kőfelületet pancsoló halak törik meg. A felszínen is sok a frissítő vízfelület, és a medencék már most tele vannak bedobált pénzérmékkel.
7. Móricz Zsigmond körtér
Ez a megálló igazán színesre sikeredett: állítólag a betonelemek élénk színeit az élet alakította, mivel véletlenül túl sűrűre festették a lazúrt. A padok különleges kialakításúak, tekergőek, idomulóak, jó rájuk ülni. A felszínen is folytatódik a színesség, nagy méretű, dögös piros virágcserepek formájában.
8. Újbuda-központ
Ez az állomás a különlegesen kialakított, a vizet imitáló üvegfelületeivel fog beépülni a köztudatba: csíkok, buborékok kísérnek minket utunk során.
9. Bikás park
A megálló a közeli lakótelep parkjában álló, bikákat ábrázoló szobráról kapta a nevét. Felszíni eleme a legszembetűnőbb és legjellegzetesebb, alakja a Bálnáéra hasonlít, hiszen mindkét épület statikus tervezője azonos. A megálló üvegfelületeit és falait festett és maratott növényi motívumok, termések díszítik, ezért nálam abszolút kedvenc.
10. Kelenföld-vasútállomás
A Keleti pályaudvar mellett a másik legfontosabb megálló, hiszen közvetlen kapcsolat van a vágányok és a metró között. Itt található a padlózatba írt, a metró átadása alkalmából bevésett emlékszöveg.
2014. március. Újraszerkesztve: 2020. május