Az utolsó DDK szakasz (1. nap)
2022. február 06. írta: katabakancs

Túra Felsőkövesd és Gálosfa között, látogatás a bőszénfai Szarvasfarmon

dscn2484.jpgEmlékszem, izzasztó hőség volt 2020 júliusában, mikor először Felsőkövesden jártunk. A kabócák kitartóan zengték dalukat, miközben a kis haranglábnál beütöttük a pecsétet. Most ősz volt, egyre lángolóbb színekkel, de a napsütés emlékeztetett arra a nyári napra. Innen folytattuk a 8. számú túránkat Gálosfa irányába Simonfáig ezen a hétvégén, hogy aztán végleg lezárhassuk a DDK-n tett barangolásainkat.

Elhagytuk Felsőkövesdet, és egy löszös mélyútra tértünk rá. Egy erdősávon vadetető mellett haladtunk el, majd rétek nyúltak el a tájban, melyeken még néhány színes virág és fehér gomba vonzotta a rovarokat, így a lepkéket is. Egyszer csak megmozdult az egyik kóró, és csak ekkor vettük észre egy imádkozó sáska ránk szegezett tekintetét.

Egy öreg fa előtt irányjelző táblák álltak. Elértük Szabást, ezt a piciny, elhagyatott falut. Az út szélén romos épületek, ledőlt kőkereszt és leomlott sírok jelezték, hogy itt hajdan jóval többen élhettek, mint ma. Szerencsére egy-egy felújított épület és egy csodaszép fa kapu mutatta, hogy van remény. Utóbbin ez a felirat állt: "Ez a kapu nem akar kizárni."

A cigány-dombi erdő fái közt felvonultak az erdő kincsei. Fekete szeder csillogott a tüskés ágak közt, zsidócseresznye lampionjai rikítottak és kisebb-nagyobb csoportokban illegették magukat az őszi kikericsek. Majd ismét messzire futó réteken mentünk tovább, és a dimbes-dombos táj tetejéről, a Bükk-tetőről letekintve egy kis völgyben házak tűntek fel. Elértük Kistótvárost, ami tulajdonképpen egy kerítéssel körülvett mintagazdaság és turistaközpont, saját kilátóval.

Megkezdtük az ereszkedést egy erdős szakaszon Gálosfa felé, majd a halastavak töltésén áthaladva megérkeztünk a községbe. A Coop üzlet mögötti kis, lejtős úton értük el a pecsételőhelyül szolgáló kocsmát, ahol bekerült az utolsó DDK-s pecsétünk, hiszen a hátralévő Gálosfa-Simonfa szakasz simonfai pecsétjét már korábban megszereztük. Némi örömtánc és fröccs kíséretében ünnepeltük meg ezt a jeles eseményt. Mivel még csak kora délután volt, programlehetőségek után néztünk, és úgy döntöttünk, belefér a napba a bőszénfai Szarvasfarm meglátogatása.

A Kaposvártól 18 km-re található farmon látogatóközpont, tavacska és számos kifutó várja a látogatót, ahol gímszarvasokkal, dámszarvasokkal, vaddisznókkal, kecskékkel, emukkal vagy éppenséggel alpakákkal találkozhatunk.

A nap zárásaként a Boldogasszonyfa közelében, a 67-es út mentén lévő 67-es Vendéglő és Panzióban vacsoráztunk, majd elfoglaltuk a szállásunkat Simonfán, az Ezüsthárs kulcsosházban.

Felsőkövesd.

A harangláb.

Kis látogató az őszi falevélen.

Löszös mélyút.

Sárga lombok.

Kéneslepke.

Harmatos kalapú gomba.

Imádkozó sáska.

Szabás egykori temetője.

"Ez a kapu nem akar kizárni."

Magányos vadgesztenye.

Őszi rétek.

Bársonyvirágok Gálosfán.

Gálosfa katolikus temploma.

Emu a bőszénfai Szarvasparkban.