Garábtól Szentkútig
2017. április 09. írta: katabakancs

uton-a-szentkut-fele_-szuz-maria-es-egyeb-forrasok-_14.jpgAnnyira fűtöttek a buszon, hogy örültünk a hűs levegőnek, amint leszálltunk. A 19. számú túra egy darabkáját tettük ma meg, utunk Alsótoldon és  Felsőtoldon át vezetett, majd helyi buszjárattal értük el Garábot, ahol nekiveselkedtünk az emelkedőnek. Az erdő már zöldült, és az avarból mind többféle virág bukkant elő, így bogláros szellőrózsákkal, tavaszi héricsekkel és tüdőfűkkel is találkoztunk. Kisvártatva elértük a Nagy-Kő-tetőt és megláttuk az átjátszóállomás acéltornyát. Egy hatalmas, odvas fánál megálltunk egy kicsit, majd tovább folytattuk utunkat az erdőben. Később az út füves dombokon keresztül futott és egyszer csak kikandikált alóluk Nagybárkány templomának tornya. A faluban pecsételtünk a zárva lévő kocsmánál, majd tovább haladtunk Sámsonháza irányába, először füves dombháton, majd a műúton. Sámsonháza határában megpillantottuk a fokozottan védett várhegyi kőfejtőt, melynek sziklafalán nyomon követhető az egykori vulkanikus tevékenység és a kőzetek rétegződése.

Dimbes-dombos szakasz után értünk el a Szentkúti-patak völgyébe, ami már önmagában is szép, ráadásul híres zarándokhely is. A Mária-forrásnál (Pénzes-kút) friss vizet vettünk magunkhoz és megcsodáltuk a patakpart  tövében megbúvó többi forrást is (együttes nevükön Hármas forrás): a Szent Imre forrást, a Szent István forrást és a Szent Háromság forrást.

Ahogy haladtunk a völgyben, bal kéz felől kis ösvény nyílt a sziklák közt, szájánál ismertető tábla állt: Szent László ugratása. A legenda szerint itt törtek rá Szent Lászlóra a kunok, de a király csodával határos módon megmenekült, lova átugrotta a szakadékot. A patkószeg nyomán forrás fakadt.

Hamarosan elértük Szentkutat, mely közigazgatásilag már Mátraverebélyhez tartozik. Itt kicsit megpihentünk, pár perc erejéig élveztük a barokk templom csendjét és gyertyát gyújthattunk a szeretteinkért, elmondhattunk egy imát akár itt, akár a szabadtéri szentélynél.

Szuvenír pénzérmével és szentképpel a zsebemben szálltam fel a buszra, és már suhantunk is tova.

Felsőtold.

Gyertyános-tölgyes erdők közt haladtunk.

Tavaszi hírnökök: tüdőfű, hérics és szellőrózsa.

Átjátszóállomás.

Ősöreg fa.

A dombok alól előbukkan Nagybárkány templomának tornya.

A faluban (Mária-kút, kereszt és a templom tornya).

nagybarkany-_12.jpgnagybarkany-_5.jpgVisszapillantás a falura.

Fácska a kék jelzéssel.

Jobbra előttünk feltűnik a várhegyi kőfejtő és Sámsonháza.

A kőfejtő sziklás oldalának rajzolatai, törései.

Felhősödő ég.

Sámsonháza jellegzetes házai.

Lovasszekérrel is találkoztunk.

A falut elhagyva ismét az erdőben vezet az út, más is jár erre.

Zöldellő táj vadászlessel.

Odvas fa a források őrzője; Mária-forrás (Pénzes-kút).

uton-a-szentkut-fele_-szuz-maria-es-egyeb-forrasok-_6.jpguton-a-szentkut-fele_-szuz-maria-es-egyeb-forrasok-_8.jpg

A sziklák tövében megbújó többi kút.

Tükröződések.

A Szent László forráshoz vezető ösvény sziklái.

uton-a-szentkut-fele_-szuz-maria-es-egyeb-forrasok-_27.jpguton-a-szentkut-fele_-szuz-maria-es-egyeb-forrasok-_32.jpguton-a-szentkut-fele_-szuz-maria-es-egyeb-forrasok-_30.jpg

Szentkút, Nemzeti Kegyhely, a Hétcsapos-kút.