Alföldi tájakon
2018. augusztus 24. írta: katabakancs

img_0255.jpgMeghívásra érkeztünk erre a számomra ismeretlen és teljesen szokatlan tájra, és bár csak néhány nap erejéig lehettem itt, megfogott a hangulata. Az utazás előtt persze végigbogarásztam a netet, hová is megyünk és mik a látnivalók, így vendéglátóinknak köszönhetően ellátogattunk Magyarország első nemzeti parkjába és egyben UNESCO világörökségi helyszínére, a Hortobágyra.

A bázis Hajdúböszörmény volt, innen jártuk be a környéket. Érkezésünkkor rendezték meg a városban a Traktorhúzó versenyt, aminek traktorkiállítás és traktorkarnevál is részét képezi. A felvonulást nem sokáig élveztük, mert forróság ide vagy oda, a vízipisztoly találtok helyett egy vödör vizet kaptunk a nyakunkba.

Másnap délelőtt érkeztünk meg a Hortobágyi Nemzeti Parkba, stílusosan hőségriadó idején, kb. 35 fokban, de a táj így adta át igazán a kies pusztai hangulatot. A kiszáradt, arany és barna pusztaság egyhangúságát egy sárgával pettyezett, lila virágmező törte csak meg. A levegő vibrált és a kék ég felhősávjai között gólyák és varjak vitorláztak. Közel s távol egy állat sem legelészett, nem is nagyon lett volna mit. Inkább a hodályban pihegtek.

A Kilenclyukú híd alig látszott a nádastól, de számomra világszám volt. Az alatta csordogáló Hortobágy folyó kék vizében sulyom nőtt. A távolban gémeskút állt, tőle nem messze a hosszú, jellegzetes hodályok. A Látogatóközpontnál vásárfiát néztünk, ökörszarvból készült pásztorkürtök, faragott nyelű kések, szaruból készült hajtűk, ékszerek és karikás ostorok kellették magukat mindenhol. Benéztünk a Jó Pásztor Ökumenikus Templomba, és elsétáltunk a Hortobágyi csárda mellett, melynek ablakaiban piros muskátlik virágoztak.  Egy utolsó pillantást vetettünk a park szobraira is, Somogyi Árpád Vízhordóira és Hortobágyi juhászaira. Útközben egy másik csárdát is megnéztünk, a nagy múltú Látóképi csárdát.

Debrecenben már jártam korábban, de jó volt újra látni a cívisvárost, mely szemmel láthatóan megszépült. A Nagytemplom, a Debreceni Egyetem, a Református Kollégium, a Belvárosi Közösségi Ház (hogy csak néhány látnivalót említsek) és a megannyi szobor és szökőkút szemrevételezése után ejtőztünk egyet a Nagyerdei parkban.

Az utolsó napra maradt Hajdúböszörmény felfedezése. A hajdúváros különleges, körkörös településszerkezettel rendelkezik, mely általánosan jellemző az alföldi mezővárosokra. Középpontjában a szépen felújított Bocskai tér áll, melynek közepén a Református templom, Bocskai István szobra és az időnként zenélő szökőkút áll. Itt található a Táncoló hajdúk szobra, a Testvérvárosi sétány és a különböző időszakokat bemutató várostérképek lapos kavics alakú köztéri alkotása  is. A teret a legfontosabb közintézmények ölelik körül, mint például a Városháza, a Bocskai István Gimnázium, vagy a Hajdúsági Múzeum. A városközponttól kicsit távolabb a Görög katolikus templomot és a II. világháborús emlékművet néztük meg.

Délután már zakatolt velünk a vonat Budapest felé. Óriási napraforgó és kukoricaföldek suhantak el mellettünk, majd feltűnt a Tisza is. A táj pedig lassacskán dimbes-dombosra váltott.

Házikó a vibráló tájban.

Szénaboglyák.

Hodályok, a Hortobágyi Nonprofit Kft. állattartó telepe.

Somogyi Árpád :Vízhordók.

Sulyom a Hortobágy folyó vizében.

A Kilenclyukú híd.

Folyó lessel.

Hídon át.

Párban.

Virágtenger.

Üde színfoltok a pusztaságban.

Hortobágyi táj.

Peremizsek.

Csenkeszek.

Gémeskút.

Vibrálás.

A kék ég alatt.

Seregélycsapat.

Távolság.

Átkelünk a Kilenclyukú hídon.

A Hortobágyi csárda ablaka.

Jó Pásztor Ökumenikus Templom.

Marhák a távolban, valahol útközben.

A híres Látóképi csárda.

Debreceni Nagytemplom.

Református Kollégium.

Címer.

Szabó Magda szobra.

A Millenniumi szökőkút a Nagytemplommal.

Belvárosi Közösségi Ház.

Régi Városháza.

A Nagyerdei park szobrai.

Parkrészlet.

Debreceni Egyetem.

Fürdőzés.

A hajdúböszörményi Bocskai István Gimnázium.

A Testvérvárosi sétány.

Várostérképek.

Információs tábla a téren. Jól látszik az érdekes településszerkezet.

A jobb sorsra váró Hajdúsági Múzeum.

A Bocskai téri Református Templom.

img_0421.jpgimg_0436.jpgKiss István: Táncoló hajdúk.

A Körzeti Földhivatal díszítése.

Görög katolikus templom.

A II. világháborús emlékmű bazaltkockái.