A Tisza-tónál - Poroszló (1. rész)
2021. december 30. írta: katabakancs

A község és a Tisza-tavi Ökocentrum felfedezése

dscn1494.jpgAz augusztus 20-a körüli napok mindig vízválasztónak számítanak. Sokan már az őszre készülődnek, újra iskolába, óvodába, munkába kell menni és a borongós hangulatot az időjárás is leköveti, a menetrendszerűen érkező hidegfront hivatalosan is véget vet a strandszezonnak és a nyári vakációnak.

Ezért sajnáltuk kicsit, hogy csak augusztus végén sikerült szabadságra menni. A nagy nyári forróság elillant és az esővel a hűvös idő is megérkezett. Ám a hátrányból hamar előnyt kovácsoltunk. Mivel nem a napozás és strandolás, hanem az aktív pihenés volt a cél, a fürdőruha helyett esőkabátot és váltócipőt pakoltunk be, lefoglaltuk a szállást és másnap már indultunk is, hogy felfedezzük magunknak a Tisza-tavat. Az itt töltött hat nap alatt sikerült megismerni a tóparti és a környékbeli látnivalókat, többször és többféle módon vízre szálltunk, megfigyelhettük az itt kialakult sokszínű élővilágot, megkerültük e-bike-kal a tavat és még a Hortobágyra, majd hazafelé Mezőkövesdre is ellátogattunk.

A Tiszta-tó, avagy leánykori nevén Kiskörei víztározó 1973-ban a Tisza felduzzasztásával, mesterségesen jött létre, hogy segítséget nyújtson az árvízvédelemben, öntözésben és még az áramtermelésben is. A tó valójában egy duzzasztott folyószakasz 16 szigettel, 10 öblítőcsatornával és három öböllel (Abádszalóki-, Sarudi- és Tiszavalki-öböl). Az itt létrejött holtágak, mocsaras területek, és kicsiny belső tavak páratlan élővilágnak adnak otthont, így könnyűszerrel találkozhatunk megannyi madárral, hüllővel és a vízi növénnyel. A tó északi részén található a szigorúan védett és az UNESCO világörökségi listáján is szereplő Tisza-tavi Madárrezervátum, mely csak vezetéssel látogatható.

Bázisunknak Poroszlót választottuk. Első dolgunk volt lemenni a tóhoz, mely elhagyatottan, csendben hullámzott a borongós időben. A csónakok közt kacsák úszkáltak és a víz felszínét a védett, itt tömegesen előforduló sulyom borította. A főutcán sétálva elmentünk a téglaborítású Községháza előtt, a Tourinform irodában prospektusokat és térképeket szereztünk, de persze hamar kiderült, hogy éttermekből, fagyizókból sincs hiány.

Poroszló elsősorban a Tisza-tavi Ökocentrumról nevezetes. A Tisza-tó és a Tisza völgyének élővilágát bemutató látogató- és szabadidő központ főépületének akváriumaiban megismerkedhetünk az itt élő halfajokkal, a víz alatti alagútból megfigyelhetjük az egykor gyakori, óriás termetű vizákat, a termekben kiállításokat nézhetünk meg, a tetőkilátóból pedig ráláthatunk Poroszlóra és a tóra. Az Ökocentrum területén ősi magyar állatfajtákat, madarakat, halászskanzent láthatunk, és a Tájház épületét is megtekinthetjük.

Többféle belépőjegy közül választhatunk, mi a hajókirándulást is tartalmazó típust kértük. A komplexumnak saját kikötője van, ahonnan meghatározott időközönként futnak ki a motoros kishajók, melyek kapitányai a mintegy 40-45 perces utazás során érdekes tudnivalókat mesélnek a tó élővilágáról. Meghallgathatjuk a tó kialakulásának történetét, megtanulhatjuk a madarak és növények furcsa neveit és megkóstolhatjuk a sulyom termését.

Erről a sokszínű élővilágról azonban a következő részben lesz szó.

Ny-K-i tájolású kalandtérkép, hátulján a látnivalók rövid leírásával. Mindenhová magunkkal cipeltünk, és ahogy a firkálások mutatják, elég sok helyre sikerült eljutni.

A panziónk kertjéből megismerkedhettünk a szomszédokkal.

Poroszló.

A községháza.

Itt járt Petőfi Sándor.

Katolikus templom.

A csónakkikötő egy lakója.

A Tisza-tavi Ökocentrum központi épülete.

Az akváriumokban feltárul a Tisza halfaunájának világa.

Kicsit szomorkás ponty.

Víz alatti alagút üvegén keresztül láthatjuk elúszni fejünk felett a vizákat, ezeket az egykor gyakori halóriásokat.

img_20210824_150441.jpgimg_20210824_150033.jpgimg_20210824_150545.jpg

Kormorán a látogatóközpont tavánál.

Mocsári teknős.

Rózsás gödények délutáni pihenője.

Ősi juhfajtáink egyike a cikta.

Magyar racka.

Szunya.

Magyar óriásnyúl.

Az Ökocentrumhoz halászskanzen is tartozik, ...

...továbbá a Tájház is itt található.

Ha a jegypénztárnál a hajókirándulást is tartalmazó jegytípust kérjük, a hajóskapitány az út alatt érdekes tudnivalókat mesél a tó élővilágáról.

Bakcsó bújik meg a fűzfa ágai mögött. Népes neve vakvarjú.

A felhők közül kibújt a nap és kiszínesedett a táj.

Lassan alkonyodik.

A távolban feltűnik az Ökocentrum épületének teteje.

Szürke gém figyelt minket őrhelyéről.

Kémgémünk mögött a Tiszafüredet és Poroszlót összekötő, a hullámokat idéző kerékpáros híd.