Barangolás a Börzsönyben
2017. október 07. írta: katabakancs

img_9961.jpgAz augusztus 20-ai hétvége általában kirándulással telik, idén sem volt ez másként. A Kéktúra távjának kilométereiből még van bőven, így kis csapatunk most ezt próbálta redukálni. A 17. számú túra egy szakaszát tettük meg Kóspallagtól Nagymarosig.

Vonattal utaztunk Kismarosig, onnan pedig busszal érkeztünk Kóspallagra, ahol a templom tornyát már javában sütötte a reggeli nap. Egy darabon műúton haladtunk, majd az út végre az erdőben folytatódott. Elmentünk a Kóspallag Kapuja erdei pihenő mellett, és a tölgyfák közt bandukoltunk a késő nyári fényekben. Egyre többször csillant meg előttünk az ágak közt lengedező ökörnyál, a pókok fonala. Szabályos, kör alakú pókhálót is találtunk, a szálak irizáltak a napfényben.

Az erdőből kiérve szántóföldek mellett haladtunk el, a kukoricák lengették leveleiket a szélben, a vetés peremén pedig egy-egy szál kóbor napraforgó kókadozó tányérjai sárgálltak. Egyszer csak feltűnt egy tábla, mutatva, merre van Kóspallag és Törökmező, mi ez utóbbi felé igyekeztünk. Mellettünk marhák és lovak legelésztek békésen, a távolban madárraj harsogott.

A Törökmezői turistaházban hideg üdítővel frissítettük fel magunkat, és persze megszereztük a nap első pecsétjét. A ház mellett kis állatkert (a Törökmezoo) fogadott minket, így meglátogattuk a kecskéket, nyulakat, kengurukat, a kíváncsian bámuló emukat, a színes madarakat, pl. a papagájokat és pintyeket, de akadt páva és többféle tyúk is. A szurikáták családi életét is meglestük, a tengerimalacok viszont ránk se hederítettek, fejüket a szalmába dugva lébecoltak.

A kalandpark mentén elhaladva mentünk tovább utunkon. Többször találkoztunk lábatlan gyíkokkal, tetszhalottnak tettetve magukat, mozdulatlanul sütkéreztek a napon. Az Alsó-Körtvélyes hegyhátára kaptatón jutottunk fel, majd elértük a Csapás-réteket. Tölgymatuzsálemeinek elszáradt ágai kacskán mutattak az ég felé. A Hegyes-tetőn állt a Julianus kilátó. Tetejéről csodás panoráma nyílik a Dunakanyarra és a környező tájra. A Duna innenső partján Nagymaros látszott templomával, míg a másik parton Visegrád és a Fellegvár. Kigyönyörködtük magunkat és pihentünk kicsit, majd nekiindultunk az utolsó kilométereknek. A Templom-völgy bükkfái közt ereszkedtünk le Nagymarosra és a vasútállomáson megszereztük a második pecsétet is.

A tervek szerint másnap a túra többi részét tettük volna meg Kisinóctól, de reggel szakadó esőre ébredtünk. Majd legközelebb bepótoljuk.

Kóspallag temploma.

Törökmezoo.

Pilledt hullámos papagájok.

Tengerimalacok.

Páva és szurikáta anyuka kicsinyével.

Százkarú hydra, avagy kiszáradt tölgy.

Sütkérező lábatlan gyík.

Gyújtoványfüvek a Csapás-réteknél.

A Julianus-kilátó.

A tetejéről csodaszép a kilátás a Dunakanyarra, középen a Szentendrei-sziget csúcsával.

Visegrád és a Fellegvár.

Nagymaros.

A templom tornya és a pecsételőhely a vasútállomáson.