Csóványos helyett Naszály-csúcs
2018. március 22. írta: katabakancs

naszaly-oldala-_23.jpgNem elég időben érkezni, egy kis szerencse is kell - gondoltuk Verőce utcáin nyargalva, mikor a busz az orrunk előtt robogott el, pedig még volt hat perc az indulásig. Az eredeti terv szerint a 17. számú, tavaly félbemaradt túrát akartuk befejezni a Csóványos megmászásával. Pechünkre csak egy délutáni busz ment volna Kisinóc felé és nem akartunk időt veszíteni, ha már eljöttünk Budapestről idáig, így gyorsan új tervet kellett kovácsolnunk. Választásunk a 18. számú túra Szendehely-Katalinpuszta-Ősagárd kb. 13 km hosszú szakaszára esett, így visszavonatoztunk Vácig, majd busszal érkeztünk meg Szendehely-Katalinpusztára.

Mind Szendehelyen (a Szepi Fogadónál), mind a Katalinpusztai Kirándulóközpont és Erdei Iskola épületénél található pecsét, ennek megszerzése után már lehet is folytatni a Kéktúra útvonalát, mely egy darabon a Gyadai Tanösvénnyel együtt fut a Naszály lábánál. És ha már szóba került a Naszály, úgy tűnt, a mai napból mégsem marad ki a hegymászás.

A kirándulóközpont még zárva volt. Csend honolt a környéken, csak a mi lépteink ropogtak a nagy hóban. Még nem emelkedett a szint, kellemes, lankás volt a környék, kényelmesen nézegethettük a tanösvény színes ismertetőtábláit. Kicsit meglepődtem, mikor a hóban egy lepkére bukkantam. Sajnos elpusztult, pedig már kezdtem örülni, hogy a természet életjelet ad végre és kiadja a parancsszót: tavaszodj! Farakások mellett haladtunk el, majd átkeltünk a tanösvény gyalogos hídján. Hamarosan elértük a Bik-kutat, mely a Naszály északi lejtőjének egyetlen forrása. Nevét valószínűleg a hűvösebb hegyoldalak egyik erdőalkotó fájáról, az itt is jellemzően előforduló bükkfa régies nevéből származó bikről kaphatta.

Egyre jobban emelkedett a szint, és az előrehaladást jócskán hátráltatta a süppedős hó. Többször megálltunk szusszanni egyet, ilyenkor hallgattuk a nagy zajt csapó madarakat, melyek a tanösvény táblái szerint az errefelé gyakori macskabaglyok lehettek. Láttunk is néhány repkedő példányt, de kiváló álcájuknak köszönhetően nem tudtuk őket teljes bizonyossággal beazonosítani.

Annak ellenére, hogy a hó nagyon lelassított és fárasztott minket, örömünket leltük a látványban. Mintha meseerdőben jártunk volna. A fákon még megmaradt a hólepel, a lombkoronák csontvázaiból pedig kiragyogott a nap. Az ágak végein mintha duzzadni kezdtek volna az eddig szunnyadó rügyek, bár a tavasznak nyoma sem volt. A Szinlő-barlangnál megálltunk kicsit. Az itt álló információs tábla szerint ez a barlang Magyarországon az ötödik legmélyebb, és a kis patkósorrú denevér európai jelentőségű telelőhelye.

Egyre csak kapaszkodtunk felfelé, és végül megpillantottuk a gerinc tetején ágaskodó kilátót. Végre felértünk! Kár, hogy ezért nem járt egy pecsét sem. A kilátóból szép panoráma nyílt, bár az idő nem volt tiszta, a távolban azonban látszott Ősagárd templomának tornya.

Végre lejtett az út, megkezdtük a leereszkedést. A cserjék között tavalyról megmaradt csipkebogyók piroslottak, kontrasztot alkotva az ágak közé szorult hópamacsok fehér színével. Szántóföldek között közelítettünk Ősagárd felé, és rohamtempóba kapcsoltunk, mert el akartuk érni a Vác felé tartó buszt, és nem akartunk hoppon maradni, mint reggel.

A megszűnt kocsmánál, a buszmegállóban megszereztük a pecsétet és nagy léptekkel vágtattunk az utca másik oldalán lévő buszmegállóhoz. Ezúttal szerencsénk volt, mert egy kéktúrázó pár felajánlotta a pesti fuvart, így hamar hazaértünk. Végül egészen jól alakult ez a nap.

A Katalinpusztai Kirándulóközpont és Erdei Iskola méhecskéje.

A Gyadai tanösvény kapuja.

Információs oszlop.

Halott lepke a hóban. De hogy került oda?

A Gyadai tanösvény gyalogos függőhídja.

A Bik-kút a Naszály északi lejtőjének egyetlen forrása.

Egyedül.

Bükkfarügyek.

Kapaszkodunk a Naszály oldalán.

A mély hó nehezítette a feljutást.

A táj csodaszép volt.

A Szinlő-barlang víznyelője.

Irányba állunk.

Közelítünk a csúcshoz.

A fák közül előtűnt a kilátó.

Panoráma.

Végre lejt az út!

Hópamacsos cserjék.

Maradt még néhány csipkebogyó tavalyról.

A távolban Ősagárd temploma.