A Tisza-tónál - Páratlan élővilág (2. rész)
2021. december 31. írta: katabakancs

Flóra, fauna és a vízenjárás formái

A Tisza-tó rajongók belépődrogja talán a hajókirándulással összekötött Ökocentrum látogatás. Mert igazán gyönyörű az élővilág a kiállítótérben vagy a partról nézve, de azért az az igazi, ha a víztükröt hasítva tapasztalja meg az ember, hogy milyen változatos itt az élet. A Tisza-tavi vízenjárásnak az a különlegessége, hogy a klasszikus csónak- vagy hajóbérlésen túl az evezés-túrázás kombináció is opció. Ugyanis olyan kilátók és tanösvények is épültek itt, melyek csak vízi úton közelíthetőek meg.

Mi először kajakkal indultunk felfedezőútra, majd egy motorcsónakos kiránduláson vettünk részt. Aztán végigsétáltunk két tanösvényen, melyeket kishajóval és motorcsónakkal közelítettünk meg.

Kajaktúra

A sarudi Tündérrózsa hajókikötőből szálltunk vízre a napsárga vízi járgánnyal, melynek elején rendszerint kék szitakötők pihentek meg. Éjszakai esőzés és lehűlés ide vagy oda, ezen a napon gyönyörű, napos időt fogtunk ki. A parton csak néhány család napozott, a hideg vízbe már senki nem merészkedett, a pecások azonban a megszokott helyükön várták a kapást. Viszonylagos volt tehát a nyugalom, a nyári csúcsforgalomhoz képest - már ahogy a helyiek mondták.

Kajakunk csendben siklott a vízen, ahogy Sarudról Poroszló irányába haladtunk, majd vissza. Vízinövény szigeteket kerülgettünk, az evezők néha elakadtak a rucaöröm és sulyom alkotta sűrű szövevényben. Nádas mellett siklottunk el, melyből madárcsapat hangos csivitelése hallatszott. A nádszálerdő előtt fehér békatutaj szigetek lebegtek. Szürke és vörös gémeket, magasan szálló ragadozó madarakat és seregélyek csapatát láttuk. Hattyúk és szárcsák úsztak a távolban és egy vízisikló is elcikázott mellettünk. Megálltunk pihenni és a szél is épp elcsendesedett. A víz simává vált és tükröződött benne a táj, melynek előterében tündérrózsák nyíltak, mint egy álomban.

Kilátás.

Lesben álló szürke gém.

Röpke pihenő.

Seregélyek csapata szállta meg a fákat, majd nagy robajjal állt tovább.

Vízi dzsungel.

Vörös gém.

A mindent beborító sulyom. Szúrós termése meghámozva ehető, édeskés íze mindenkit másra emlékeztet. Leginkább mogyoró vagy dió vagy gesztenye vagy zsenge karalábé ízű. Hiába tömeges a Tisza-tavon, szigorúan védett növény, gyűjtése tilos!

Békatutaj szőnyeg.

Vízisikló szelte a vizet.

A víz felszínén úszó vízinövények masszív szigeteket alkotnak, búvó- és pihenőhelyet biztosítva az állatoknak.

Hattyúcsalád.

A sárga virágaival a víz felszínén lebegő közönséges rence bájos növény létére igazi ragadozó. Módosult levélkéi hólyagocskákká alakultak, melyek csapóajtajai csapdába ejtik a vízibolhákat.

Szárcsapár.

Rucaöröm.

Tükröződés a szélcsendben.

Tótükör tündérrózsával.

A sarudi Tündérrózsa hajókikötő.

Motorcsónakos túra

A szállásadóink egyben kikötőtulajdonosok is, így a hat napi szállásdíj mellé ajándékba kaptunk egy hajókirándulást is, aminek mi rettentően örültünk. Nem kellett megosztani a figyelmet az evezés és a fotózás között, és nagyobb szeletét láthattuk a tónak, miközben kaptunk állat -és növénymeghatározást is. A hattyúk, gémek és barna kányák mellett kormoránok csapatával is találkoztunk. A víz tükrét sárga tündérfátyol mezők borították. A távolban feltűnt az egyik újonnan átadott kilátó, melyet épp egy csónak közelített meg.

Bölömbika kilátó, vagy régebbi nevén Ravasz-háti kilátó.

A hattyúcsalád most egészen közel merészkedett.

Figyelem halat terem.

Egy üstökösgém (?)

Kormorán találkozó.

A sárga virágú tündérfátyol lebegő szigetei.

Három hattyúfióka.

Kis kócsag.

A Tisza-tavi vízi tanösvény

Számomra felejthetetlen élmény volt körbemenni az 1500 méternyi pallóúton a náddal benőtt szigeten, ahová a poroszlói Fűzfa kikötőből indul a menetrend szerinti kishajójárat. Egy borongós, esős nap délutánján érkeztünk a kikötőbe és Poroszló mögött épp tintakék esőfelhők gyülekeztek. Eleve vízálló ruházat volt rajtunk, így nem zavart minket, hogy egy újabb eső kap el minket. Rajtunk kívül csupán egy család és egy pár volt ilyen vállalkozó szellemű. Mihelyst kiszálltunk a kishajóból a tanösvény bejáratánál, az ígérkező eső elkezdett esni, majd szakadni, és mindenki behúzódott a fedett madármegfigyelő állomás fa épületébe. Kitartóan esett tovább, ám mi hamar eluntuk a várakozást. Nekiindultunk és cseppet sem zavart, hogy a többiek nem követnek minket. Csak a miénk volt az egész tanösvény! A kilátóban kicsit megszárítkoztunk, majd tovább indultunk. Ekkor már kezdett előbújni a nap és kékülni az ég. A vizes pallókon csillogott az eső és a vihar utáni fények narancsosan világították meg a környéket. A távolban szivárvány derengett fel, majd színei egyre erősödtek. Továbbra sem volt közel s távol egy lélek sem, hihetetlen volt az ekkorra már madárcsicsergős csendben átélni ezt a csodát.

Csendes a tanösvény a szakadó esőben.

A madárvilág is elbújt a rossz idő elől.

Békatutaj fürdés után.

Szivárvány feszült az égen.

Kitisztult az ég, csillogott a nádas.

Csak a nád susogott.

Vihar utáni fények.

Lassan körbeértünk a tanösvényen, mikor a felhők már a távolban gomolyogtak tovább.

Vadludak.

Eső után.

A vihar elvonultával előjöttek a madarak és a hangos csivitelés betöltötte a nádast.

A háttérben a Tisza-tavi Ökocentrum tornya.

A hullámvonalas biciklis út is előbukkant a felhők közül.

Végállomás.

A Tiszavirág és a Pákász tanösvény

Poroszlóval szemben, a túlparton található Tiszaörvény és a Szabics kikötő, ahonnan motorcsónakkal lehet átjutni a Tiszavirág és Pákász tanösvényekre. Utóbbit kihagytuk, mert hiába mutatta volna be a mocsárvilágot a sártól cuppogós útvonalával, melyhez még a tanösvény bejáratánál kihelyezett gumicsizmák is segítették a látogatót, valahogy nem akaródzott dagonyázni. Viszont végigjártuk az ártéri erdők vadregényes világában található Tiszavirág tanösvényt, mely a tiszavirág nevű kérész életciklusát mutatja be. Itt két kilátó is található, ottjártunkkor már elég ramaty állapotban voltak (a holtszezonban azonban mindent szépen felújítanak). A tanösvényről közelíthető meg a Göbe-tó, melynek partján csónakok (és szúnyogok milliói) várták a kalandorokat. A csendes belső tó tele volt tündérrózsákkal, az eget pedig számtalan vadliba V-betűje szelte át. Amikor végigjártuk a tanösvényt, csak annyi dolgunk volt, hogy kiüljünk a partra és már jött is értünk a csónak a kikötőből.

Pákászkunyhó.

Csatorna.

A tanösvény egyik kilátója, a Gémek tornya.

Nyugalom.

A pákászok - vagyis a mocsaras területek halászó, vadászó, gyűjtögető életmódot folytató lakói - különféle hálókat és csapdákat használtak.

Kilátás a Göbe-tó partján álló másik kilátóból, a Tiszavirág-toronyból.